Akaryakıt ile çalışan otomobiller enerji kaynaklarını hızla
tüketirken, alternatif yakıt ile çalışan araçlar gündeme sıkça gelmeye başladı.
Toyota’da Prius ile başlayan alternatif enerji girişimi, Yaris ile devam
ediyor. Küçük yapısı ve şirin tasarımı ile dikkat çeken bu otomobilin daha önce
dizel versiyonunu test etmiştik. Test garajımızın bu seferki konuğu Toyota
Yaris Hibrit oluyor.
Tasarım
Tasarım anlamında normal Yaris ile karşılaştırıldığında uzun
burun yapısı gündüz led farları ve ön bölümde yer alan mavi üzerine
konumlandırılmış marka logosu dikkat çeken detaylar arasında. Yan bölüme
geldiğimizde ise tek fark çamurluk üzerine konumlandırılmış “HYBRID” logoları. Arka bölüme geldiğimizde ise normal
Yaris’den en büyük farkı arka stop grubu oluyor. Stop grupları alışılmışın
aksine şeffaf bir görüntü kazanmış. Bunlara ek olarak stop gruplarında yer alan
ledler, otomobilin teknolojik
karakterini ön plana çıkartıyor. Mavi üzerine konumlandırılmış logoya arka
bölümde de rastlamak mümkün. Yaris hibrit 3905 mm boya, 1695 mm genişliğe ve
1520 mm yüksekliğe sahip.
İç Mekan
Otomobilin içerisine geçtiğimizde normal Yaris ile aynı
görsele sahip olan bir kabin bizleri karşılıyor. Hibrit modelin tek farkı
gösterge tablosu, vites topuzu ve hemen önündeki boşluklardan anlaşılabiliyor.
Gösterge tablosuna baktığımızda hız göstergesi ve yakıt göstergesi olması
gerektiği gibi, ancak hemen sol tarafta alışılmış devir saati göstergesinin
yerini elektrik motoru göstergesi almış. Bu kısım 3 bölüme ayrılmış. Gaza
bastığınız andan itibaren bu gösterge sürekli değişim gösteriyor. Eğer sabırlı
olur bu ibreyi Eco bölümünde tutabilirseniz, kanının son damlasına kadar
ekonomik bir sürüş sağlamış oluyorsunuz. Ön panelde beyaz ve siyah renkler
kombine edilmiş. Ön konsolun orta bölümünde dokunmatik ekranlı müzik sistemi
yer alıyor. Bu ekran gerektiğinde araç bilgisinin alındığı yol bilgisayarı
olarak kullanılırken, gerektiğinde geri vites kamerası olarak kullanılabiliyor.
Ayrıca hibrit sistem hakkında an ve an bilgi alışverişini de sağlıyor. Yaris,
ön ve arkadaki misafirlerine sınıf standartlarında bir alan sunmayı başarıyor.
İç mekanda dikkat çekecek bir başka özellik ise elektrik gücünün desteklediği
bataryaların yeri. Birçok otomobilde bu piller için belirli bir alandan feragat
etmeniz gerekirken, Yaris’de arka yolcu koltuğunun altına konumlandırılmış
piller sayesinde bu sorun ortadan kalkıyor. Bu sayede iç mekan hacmi korunurken
286 litrelik bir bagaj misafirlerin kullanımına sunulmuş.
Performans
Yaris hibrit’de 1.5 litre benzinli motora 45 kW gücünde
elektrikli motor destek veriyor. Benzinli motor 4800 d/d’da 75 beygir güç
üretirken, 3600 ila 4400 d/d’lar arasında ise 111 Nm tork değeri üretiyor.
Elektrik motorunda desteği ile 1.5 litrelik benzinli motor toplamda 100 beygir
güce sahip oluyor. Bu değerler ile Yaris hibrit 0-100 Km/s hızlanmasını 11.8
saniyede tamamlarken maksimum 165 Km/s’lik bir hız değerine sahip. Yaris
hibrit’de yer alan bu ünitelere CVT şanzıman eşlik ederken fabrika verilerine
göre karma yakıt tüketim değeri ise 3.7 litre oluyor. Testimiz sırasında 5.0
litrelik bir değer yakalayan Yaris daha dikkatli kullanımlarda bu değerin
altına düşmeyi başarabiliyor. Yaris’de 2
farklı sürüş moduna yer verilmiş. Bunlar “Eco” ve “EV” mod olarak tanımlanmış.
Bunlara vitesin hemen arkasında bulunan tuşları kullanarak müdahale edebiliyorsunuz.
Araç ilk çalıştırma esnasında pillerinizde gerekli enerji varsa elektrik motor
ile devreye giriyor. Bu sırada motor sesini duymuyorsunuz. Vitesi “D” konumuna
aldıktan sonra sessiz bir şekilde harekete geçiyorsunuz. Bu andan itibaren 50
Km/s hıza kadar gaz tepkilerinizide sakin tutarak saf elektrik enerjisi ile
hareket edebiliyorsunuz. Bu sırada gösterge tablosundaki “EV” işaretini
görmeniz mümkün. Pillerinizdeki enerji bittiğinde yada daha fazla enerjiye
ihtiyaç duyduğunuz anda benzinli motor anında devreye girerek size istediğiniz
enerjiyi sağlıyor.
Konfor ve Yol Tutuşu
Yaris hibrit orta sertlikte bir süspansiyona sahip. Bu
sayede konforlu bir sürüş sağlıyor. Elektrik destekli direksiyon sistemi ile
manevra anında sürücüyü fazla yormuyor ve bu sayede dar sokaklar kâbus olmaktan
çıkıyor. Virajlarda gövdenin sağa veya
sola fazla yatması sürücüyü tereddütte bırakıyor. Bunu yaratansa pillerin
vermiş olduğu ekstra ağırlık. Yaris’in sınırları aşıldığında önden kaydığını da
belirtmeliyiz.
Yorum-Alper GÜLER
Yaris sorunsuzluk imajını korumayı sürdürüyor. Yakıt
ekonomisi konusunda dizel ve benzinli modeller ile başarısını kanıtlamış olan
model hibrit versiyonu ile de aynı başarıyı devam ettiriyor. Alt devirlerde
elektrikli motorun gücü hissedilirken üst devirlere çıktıkça benzinli motora
ihtiyaç duyuluyor. CVT şanzıman ile doğru vitesi kendi ayarlayan sistem yakıt
ekonomisinde size yardımcı olan en büyük unsurlar arasında. Dizel ve hibrit
seçenekler arasındaki 600 TL’lik fark cazip görünse de bakım maliyetleri
şimdilik birer soru işareti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder