Haberler

11 Haziran 2013 Salı

2013 Toyota Yaris 1.5 Hybrid Spirit Test ve Yorum

Akaryakıt ile çalışan otomobiller enerji kaynaklarını hızla tüketirken, alternatif yakıt ile çalışan araçlar gündeme sıkça gelmeye başladı. Toyota’da Prius ile başlayan alternatif enerji girişimi, Yaris ile devam ediyor. Küçük yapısı ve şirin tasarımı ile dikkat çeken bu otomobilin daha önce dizel versiyonunu test etmiştik. Test garajımızın bu seferki konuğu Toyota Yaris Hibrit oluyor.

Tasarım

Tasarım anlamında normal Yaris ile karşılaştırıldığında uzun burun yapısı gündüz led farları ve ön bölümde yer alan mavi üzerine konumlandırılmış marka logosu dikkat çeken detaylar arasında. Yan bölüme geldiğimizde ise tek fark çamurluk üzerine konumlandırılmış “HYBRID”  logoları. Arka bölüme geldiğimizde ise normal Yaris’den en büyük farkı arka stop grubu oluyor. Stop grupları alışılmışın aksine şeffaf bir görüntü kazanmış. Bunlara ek olarak stop gruplarında yer alan ledler,  otomobilin teknolojik karakterini ön plana çıkartıyor. Mavi üzerine konumlandırılmış logoya arka bölümde de rastlamak mümkün. Yaris hibrit 3905 mm boya, 1695 mm genişliğe ve 1520 mm yüksekliğe sahip.

İç Mekan

Otomobilin içerisine geçtiğimizde normal Yaris ile aynı görsele sahip olan bir kabin bizleri karşılıyor. Hibrit modelin tek farkı gösterge tablosu, vites topuzu ve hemen önündeki boşluklardan anlaşılabiliyor. Gösterge tablosuna baktığımızda hız göstergesi ve yakıt göstergesi olması gerektiği gibi, ancak hemen sol tarafta alışılmış devir saati göstergesinin yerini elektrik motoru göstergesi almış. Bu kısım 3 bölüme ayrılmış. Gaza bastığınız andan itibaren bu gösterge sürekli değişim gösteriyor. Eğer sabırlı olur bu ibreyi Eco bölümünde tutabilirseniz, kanının son damlasına kadar ekonomik bir sürüş sağlamış oluyorsunuz. Ön panelde beyaz ve siyah renkler kombine edilmiş. Ön konsolun orta bölümünde dokunmatik ekranlı müzik sistemi yer alıyor. Bu ekran gerektiğinde araç bilgisinin alındığı yol bilgisayarı olarak kullanılırken, gerektiğinde geri vites kamerası olarak kullanılabiliyor. Ayrıca hibrit sistem hakkında an ve an bilgi alışverişini de sağlıyor. Yaris, ön ve arkadaki misafirlerine sınıf standartlarında bir alan sunmayı başarıyor. İç mekanda dikkat çekecek bir başka özellik ise elektrik gücünün desteklediği bataryaların yeri. Birçok otomobilde bu piller için belirli bir alandan feragat etmeniz gerekirken, Yaris’de arka yolcu koltuğunun altına konumlandırılmış piller sayesinde bu sorun ortadan kalkıyor. Bu sayede iç mekan hacmi korunurken 286 litrelik bir bagaj misafirlerin kullanımına sunulmuş. 

Performans


Yaris hibrit’de 1.5 litre benzinli motora 45 kW gücünde elektrikli motor destek veriyor. Benzinli motor 4800 d/d’da 75 beygir güç üretirken, 3600 ila 4400 d/d’lar arasında ise 111 Nm tork değeri üretiyor. Elektrik motorunda desteği ile 1.5 litrelik benzinli motor toplamda 100 beygir güce sahip oluyor. Bu değerler ile Yaris hibrit 0-100 Km/s hızlanmasını 11.8 saniyede tamamlarken maksimum 165 Km/s’lik bir hız değerine sahip. Yaris hibrit’de yer alan bu ünitelere CVT şanzıman eşlik ederken fabrika verilerine göre karma yakıt tüketim değeri ise 3.7 litre oluyor. Testimiz sırasında 5.0 litrelik bir değer yakalayan Yaris daha dikkatli kullanımlarda bu değerin altına düşmeyi başarabiliyor.  Yaris’de 2 farklı sürüş moduna yer verilmiş. Bunlar “Eco” ve “EV” mod olarak tanımlanmış. Bunlara vitesin hemen arkasında bulunan tuşları kullanarak müdahale edebiliyorsunuz. Araç ilk çalıştırma esnasında pillerinizde gerekli enerji varsa elektrik motor ile devreye giriyor. Bu sırada motor sesini duymuyorsunuz. Vitesi “D” konumuna aldıktan sonra sessiz bir şekilde harekete geçiyorsunuz. Bu andan itibaren 50 Km/s hıza kadar gaz tepkilerinizide sakin tutarak saf elektrik enerjisi ile hareket edebiliyorsunuz. Bu sırada gösterge tablosundaki “EV” işaretini görmeniz mümkün. Pillerinizdeki enerji bittiğinde yada daha fazla enerjiye ihtiyaç duyduğunuz anda benzinli motor anında devreye girerek size istediğiniz enerjiyi sağlıyor.

Konfor ve Yol Tutuşu

Yaris hibrit orta sertlikte bir süspansiyona sahip. Bu sayede konforlu bir sürüş sağlıyor. Elektrik destekli direksiyon sistemi ile manevra anında sürücüyü fazla yormuyor ve bu sayede dar sokaklar kâbus olmaktan çıkıyor.  Virajlarda gövdenin sağa veya sola fazla yatması sürücüyü tereddütte bırakıyor. Bunu yaratansa pillerin vermiş olduğu ekstra ağırlık. Yaris’in sınırları aşıldığında önden kaydığını da belirtmeliyiz. 

Yorum-Alper GÜLER


Yaris sorunsuzluk imajını korumayı sürdürüyor. Yakıt ekonomisi konusunda dizel ve benzinli modeller ile başarısını kanıtlamış olan model hibrit versiyonu ile de aynı başarıyı devam ettiriyor. Alt devirlerde elektrikli motorun gücü hissedilirken üst devirlere çıktıkça benzinli motora ihtiyaç duyuluyor. CVT şanzıman ile doğru vitesi kendi ayarlayan sistem yakıt ekonomisinde size yardımcı olan en büyük unsurlar arasında. Dizel ve hibrit seçenekler arasındaki 600 TL’lik fark cazip görünse de bakım maliyetleri şimdilik birer soru işareti.





































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder