Geçtiğimiz günlerde yapılan lansmanla basına tanıtılan Mazda
3, KODO tasarım dili ile tamamen yenilendi. Selefine göre daha çekici olan
model sedan ve hatchback karoserler ile satın alınabiliyor. Sedan da 4 farklı,
Hb karoserinde ise 3 farklı donanım paketi sunulmuş. Yenilenmesine rağmen
Türkiye’de artık neredeyse olmazsa olmazlar arasında yer alan dizel otomatik kombinasyonunu
marka Mazda 3’te sunmamış. Peki, benzinli ve otomatik seçeneği ile test
konuğumuz olan model ne kadar başarılı?
Tasarım
Her nesliyle çekici olan Mazda3, selefine göre iddialı bir
tasarıma kavuşmuş. KODO felsefesinin burada payı büyük. LED destekli Xenon
farlar oldukça kışkırtıcı. Ağabeyi Mazda6’dan hatırladığımız geniş ızgaraya
Mazda 3’te de yer verilmiş. Otomobilin genelinde oval hatlar kullanılmış. Ön
çamurluk üstünden arkaya doğru uzanan keskin detay ise akıcı tasarımı
desteklemiş. Çok kollu alaşımlı jantlar sporcu kimliğin göstergesi. Eğer bu
tasarımı beğenmezseniz marka size bir jant seçeneği daha sunmuş. Arka bölüme
doğru alçalan tavan ise bu sporcu kimliği destekleyen detaylardan. Selefine
göre stoplar daha da inceltilmiş. Ayrıca selefindeki gibi içleri görünen
stoplar yerine daha kaliteli görünen bir tasarım kullanılmış. Cam üstü spoyler
ve köpek balığı anten, siyah difüzör ve krom egzoz arka bölümdeki sportif
detaylar arasında. Aracın boyutlarına baktığımızda Mazda3; 4465 mm uzunluğa, 1795
mm genişliğe, 1450 mm yüksekliğe ve 2700 mm aks mesafesine sahip. Bu değerler
ile yeni Mazda3 selefine göre 5 mm daha uzun, 40 mm daha geniş, 20 mm daha
alçak ve 60 mm daha uzun dingil mesafesine kavuşmuş.
İç Mekan
Model içeride malzeme kalitesi ve ergonomi anlamında
başarılı... Üç kollu direksiyon selefine göre daha sportif bir yapıya
kavuşturulmuş. Gösterge panelinde hız ve devir saati orta kısma
konumlandırılmış. Bu yerleşim şeklini Volvo V40 modelinden hatırlamak mümkün.
Direksiyon üzerinde birçok kontrol kumandasına yer verilmiş. Bu sayede
direksiyondan elinizi ayırmadan otomobilin özelliklerini kontrol
edebiliyorsunuz. Ayrıca Head-Up display özelliği sayesinde hız ve aktif hız
sabitleyici gibi birçok bilgiyi gözünüzü yoldan ayırmadan kontrol
edebiliyorsunuz. Ön konsolun orta bölümünde dokunmatik özellikli bir ekrana yer
verilmiş. Ekran çözünürlük açısından başarılı. Otomobiliniz ile ilgili
bilgilere buradan erişmek mümkün. Ekran kullanımının kolaylaştırılması için
orta konsola joystick yerleştirilmiş. Hemen yanına ise radyo sisteminin sesini
kontrol eden bir tuş konumlandırılmış. Bu yerleşim şeklini de Audi A3’ten
hatırlıyoruz. Eşya gözü konusunda kapı kenarlarında ve orta konsolda sunulan
bardaklık alanları yeterli. En çok kullanılan vites önündeki eşya gözü de
unutulmamış. Önde sunulan hacim yeterli seviyede. Arkada ise sadece orta
koltukta oturan uzun boylu bireyler baş mesafesi konusunda sıkıntı yaşayabilir.
Ek olarak omuzları geniş 3 bireyin arka koltukta rahatça oturamadığını da
belirtmemiz gerekiyor. Modelin bagaj hacmi 364 litre. Bu değer ile selefine
göre 24 litre daha geniş bir bagaj sunarken; rakipleri Astra HB ve Focus HB’i
geride bırakıyor.
Motor
Otomobilde 1.5 litrelik Skyactiv-G motora yer verilmiş. 1496
cc hacmindeki bu motor 6000 d/d’de 120 PS güç, 4000 d/d’de ise 150 Nm tork
değeri sağlıyor. 14.0:1 oranında sıkışma oranına sahip bu motor aracın 0-100
Km/s hızlanmasını 11.7 saniyede tamamlamasını sağlarken; maksimum 181 Km/s’lik
hız değeri sağlıyor. Fabrika verilerine göre karma tüketim değeri ise 5.5
litre. Atmosferik olan bu ünite alt devirleri kesinlikle sevmiyor. Özellikle
3.500 devir bandından sonra canlanan bu ünitenin performansı yeterli. Test
sırasında sakin kullanımlarda 7.5 litre; performanslı kullanımlarda da 9 litre
gibi tüketim değerleri elde ettik.
Konfor & Yol Tutuş
Modelde orta sertlikte süspansiyonlara yer verilmiş. İnce
yanaklı lastiklerle birleşen bu detay konfor konusunda zayıf kalabiliyor. Sert
süspansiyonlar virajlarda en büyük yardımcınız. Direksiyonun da hisli olduğunu
söyleyebiliriz. Ancak en iyisi bu değil. Sınırları zorlanan Mazda 3 önden kayma
yaşatabiliyor. Ses konusunda model yol, rüzgar ve motor sesini başarılı bir
şekilde yalıtıyor. Koltukların yan destekleri başarılı. Özellikle virajlarda
sizi iyi sararak koltukta sabit kalmanızı sağlıyor.
Güvenlik
Yeni Mazda 3, 2013 yılında girdiği çarpışma testlerinden 5
yıldız aldı. Kabini sağlam kalan modelin sürücünün göğüs ve iki kaval kemiği,
yolcunun ise sol kaval kemiği dışında tüm uzuvlara maksimum koruma sağladığı
görüldü. Yandan araçla çarpmalarda maksimum koruma sağlayan Mazda 3 sabit
bariyer çarpmalarında ise göğüs bölgesine zayıf bir koruma sağlamış. arkadan
çarpmalarda da kamçı etkisini en aza indiren model boyun bölgesine maksimum
koruma sağlayarak Euro Ncap çarpışma testlerinden 5 yıldız almayı başardı.
Uzman Yorumu - Alper Güler
Modelin tasarımı konusunda fazla söze gerek yok. Selefine
göre çok daha iddialı. İç mekandan bahsedersek malzeme kalitesi anlamında
başarılı olan kabin özgünlük konusunda sıkıntılı. Gösterge paneli ve kontrol
kumandaları diğer modellerden tanıdık geliyor. Peki bu detaylarla başarısız mı?
Elbette değil! İç mekanda dikkat çeken bir diğer detay ise ön konsolun ortasına
konumlandırılmış ekran. Bu ekran orta konsoldaki bir joystick ile başarılı bir
şekilde yönetilebiliyor. Buradan otomobiliniz ve navigasyon hakkında ki
detaylara ulaşabiliyorsunuz. Ayrıca 7 inçlik bu ekran ile internete bağlanıp,
e-posta gönderip ve sosyal ağlarda gezebiliyorsunuz. Ekran dokunmatik
özelliğine sahip. Ancak dokunmatik olarak kullanmak isterseniz bunu otomobil
dururken vites “P” konumundayken yapabiliyorsunuz. Bu bizce gereksiz bir
güvenlik önlemi olmuş. Otomatik şanzıman sarsıntısız geçişleriyle başarılı.
Vites küçültmede kararlı olan model bir üst vitese geçerken belli bir bekleme
yaşatıyor. Devir kesiciye de giren bu şanzıman sadece 2 saniyeye yakın kesicide
kalarak üst vitese geçiyor. Performans konusunda yeterli diyebildiğim
atmosferik motor turbo üniteleri bazı noktalarda aratıyor. Model sunduğu
donanımlar ile göz dolduruyor. Fakat hala sunulmayan dizel motor modelin en
büyük handikabı. Tam donanımlı bir Mazda3 fiyatından daha uyguna dizel otomatik
kombinasyon sunan rakipleri varken Türkiye pazarında işinin zor olduğunu
düşünüyorum.
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 1.5 Skyactiv-g | |
Motor Hacmi: | 1496 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 120 Bg 6000 d/d | |
Maksimum Tork: | 150 Nm 4000 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s | 11,7 s | |
Maksimum Hız: | 190 km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Hava Kanallı Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Benzin | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 6,8 lt | |
Şehir Dışı: | 4,8 lt | |
Karma: | 5,5 lt | |
Test: | 7,5 lt | |
CO2 Emisyonu | 129gr/km | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 4465 mm | |
Genişlik: | 1795 mm | |
Yükseklik: | 1450 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2700 mm | |
Bagaj Hacmi: | 364 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 51 lt | |
Boş Ağırlık: | 1306 kg |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder