Bakanlar Kurulu’nun 1 Ocak 2014 tarihli, otomobillerdeki ÖTV
oranlarını 1600 cc ve altında %40’tan %45’e, 1600 cc ve 2000 cc arasındaki
otomobillerde %80’den %90’a, 2000 cc ve üzerindeki otomobillerde ise %130’dan
%145’e yükselten kararı sektörümüz için büyük bir sürpriz oldu.
Son dönemde gerek döviz kurlarındaki hızlı yükseliş, gerekse de BDDK’nın otomobil kredilerine
getirdiği sınırlamaların, 2014 yılında sektörümüzü olumsuz etkileyeceğini zaten
öngörüyorduk.
Ülkemizde otomobil satışında alınan vergilerin yüksekliği
kamu da dahil olmak üzere bütün kesimler tarafından kabul gören bir konudur.
Geçtiğimiz günlerde kamuoyuna açıkladığımız, TEPAV ile birlikte hazırladığımız
raporda, 43 bin TL’lik bir otomobil için 5 sene içinde bir otomobil fiyatı
kadar vergi ödendiğine dikkat çekmiştik.
Yine, Nüfus yaş ortalaması 29 olan Türkiye’nin ortalama 16
yaşındaki hurda araçlara bindiğini ve otomotiv sektörünün gelişmesi için hurda
araçların trafikten çekilmesi gerektiğini sürekli olarak ifade ediyoruz.
Bizler, sektörümüzün gelişmesi için yapılması gerekenleri
sürekli olarak anlatırken, Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi çerçevesinde
sektörün yaşlı araç parkı, yüksek vergi oranı gibi birçok problemine çözüm
beklerken, öngörmediğimiz bir şekilde ÖTV oranlarının artırılmış olması bizim
için çok şaşırtıcı oldu.
Bu durum, otomotiv sektörü ve bağlantılı sektörlerdeki
istihdamı ve planlanan yatırımları da olumsuz etkileyecektir.
Otomotiv sektörü için zaten olumsuz tahminlerle başladığımız
2014 yılının ilk gününde gelen ÖTV artışının da eklenmesiyle sektörümüz için
daha da vahim sonuçlar ortaya çıkacaktır.
Tüm bu olumsuzluklar ve belirsizlikler, sektör olarak
önümüzü görmemize, sağlıklı tahminler yapmamıza engel olmaktadır. Bugünkü
sürpriz artış sonrasında, sektörümüzdeki tüm markaların 2014 yılı için
belirledikleri hedef ve stratejileri yeniden revize etmeleri gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder