Goodyear’ın ticari araçlar için geliştirdiği
kış lastiği UltraGrip sadece M+S sembolü işareti taşımakla kalmıyor, üç tepeli
kar tanesi (3PMSF) sembolü için gerekli performans kriterlerini de karşılıyor.
Goodyear, 12 Kasım 2012 tarihi itibariyle AB
ülkelerinin büyük bir kısmında olduğu gibi Türkiye’de de yürürlüğe giren Ticari
Araçlarda Kış Lastiği Zorunluluğu Yasası’nı destekliyor. Henüz tüm Avrupa
Birliği’ni kapsayan, kış lastiği kullanımıyla ilgili genel bir mevzuat
bulunmuyor. Günümüzde zorunlu kış lastiği kullanımı, ulusal yasalarca
belirlenerek düzenleniyor. 661/2009 sayılı AB yönetmeliği uyarınca kış
lastiğinin, sırt deseni, sırt bileşeni ya da yapısı, kar durumunda normal
lastikten daha iyi araç hareket performansı sunacak şekilde tasarlanması gerekiyor.
Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden
Goodyear, Avrupa’da ve Türkiye’de ticari araçlara özel geliştirip satışa
sunduğu, Goodyear UltraGrip lastikleri ile “Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü
ve Usuller İle Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik”e uymak
mümkün.
Goodyear’ın otobüsler için özel olarak
geliştirdiği kış lastiği UltraGrip Coach ile ilgili bilgi veren Goodyear Türkiye Ticari Lastikler Direktörü Mahmut Sarıoğlu, “UltraGrip Coach
lastiklerimiz, geçen seneden bu yana pazarda yer alıyor ve olumlu geri bildirim
alıyoruz. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından geliştirilen
ve geçtiğimiz yıl uygulanmaya başlanan yönetmelik dahilinde, ticari araçların 1
Aralık 2013 tarihinden itibaren kış lastiğine geçme zorunluluğu bulunuyor.
UltraGrip Coach lastiğimizin performans kriterleri, kış koşullarında seyahat
eden otobüs kullanıcılarının ihtiyaçlarını, beklentilerin üzerinde
karşılayarak, kazaların yaşanmasına ya da yolların kapanmasına engel oluyor. Bu
bağlamda kış lastiğinin öneminin altını bir defa daha çizmek istiyoruz.” dedi.
Kış Lastiği Etiketleme
Kış lastiklerini standart lastiklerden ayırmak
için lastiklerin yan kısımlarında kullanılan etiketleme, AB mevzuatınca da belirtildiği üzere M+S’dir. 1 Kasım
2012’de, 117-02 sayılı UNECE Yönetmeliği, AB’de yeni bir işaretlemeyi resmi
olarak tanımlamıştır. ‘3 tepe dağ’ sembolü ya da üç tepeli kar tanesi 3PMSF
yasal olarak, M+S işaretinin aksine, yalnızca lastiğin, “kar tutunma indeksi”
adlı minimum performans eşiği gerekliliğini karşıladığı durumlarda
kullanılabilir. Şu an M+S izinli bir işarettir. Ancak kış koşullarında minimum
garanti edilen performans açısından yasal bir geçerliliği yoktur. M+S
lastiklerinin, normal lastiklerden daha iyi kar sürtünmesi vardır ancak yeni üç
tepeli kar tanesi tanımı için yasal olarak gereken kar tutunma eşiğini
geçmeleri gerekmez.
Kış Lastiklerinin Avantajları
Kış lastiği kullanmak, aracın kış mevsimi
süresince, özellikle yolların kar ve buzdan etkilendiği durumlarda
performansının en iyi seviyede olmasını garanti eder. Lastikler sıcaklığa farklı tepki verir; bu
sebeple bu tür durumlar için özel bileşenler ve sırt desenleri gereklidir.
Elbette direksiyon, fren kontrolü ve sürtünme için iyi bir tutunma esastır. Karda ve buzda iyi tutunma
ve yüzey suyunu etkin temizleme için doğru özelliklere sahip sırt bileşeninin
yanı sıra daha keskin bir sırt deseni de
gereklidir.
Ticari kış lastiklerinin önemli
avantajlarından biri, zor hava koşullarında hareket edebilmeleridir. Yolda
tutukluk yapmaması, geç teslimat, bozulmuş ürün gibi durumlarının önlenmesi
açısından ekonomik avantajlar sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder