Düşük ağırlık merkezi, sert süspansiyonlar, sıra dışı
tasarım ve Go-Kart sürüş özelliği. Bu başlıkları arka arkaya koyduğumuzda
çoğumuzun aklına tek bir marka gelir, MINI… Bu haylaz çocuğu Cooper
versiyonuyla sıkça hatırlarız. MINI mühendisleri bu haylaz çocuğu 4 kapılı ve
daha yüksek yapılı bir hale getirerek Countryman ismini verdiler. Countryman,
Cooper’ın sportif karakterinden uzak bir sürüş sergiliyordu. MINI mühendisleri
Cooper’daki dinamik sürüş karakterini Countryman’a kazandırmak ve gerçek bir
ralli deneyimini otomobil severlere tattırmak için John Cooper Works DNA’sını
Countryman’e işlediler. John Cooper Works, 2000 yılında kurulan İngiliz bir
şirket. 2008 yılında satın alınan şirket MINI için performans paketleri
üretiyor. Bakalım bu 218 bg’lik canavar nasıl bir performans sergileyecek?
Tasarım
Tasarıma baktığımızda standart Countryman’den farklı olarak
ön tampon altındaki eklenti göze çarpıyor. Sis farları yanındaki havalandırma
kanalları ve ızgara grubu mat siyah olarak belirlenmiş. Ön ızgaradaki “John
Cooper Works” logosu ve motor kapağı üzerindeki kırmızı şeritler paket
kapsamında sunulan detaylar arasında. Yan bölüme geldiğimizde 18 inç
büyüklüğündeki alaşım jantlar otomobilin sportif ruhunu ön plana çıkarmış. John
Cooper Works modellerine özel olan Chili Red tavan rengi ve ayna kapakları
otomobile farklı bir hava katmış. İsteğe bağlı olarak bu detayın renkleri 3
farklı seçenek ile değiştirilebiliyor. Motor kapağı üzerindeki kırmızı
şeritlere yan bölümde de rastlamak mümkün. Marşpiyeldeki havalandırma kanalları
da otomobilin sportif tasarımına katkıda bulunmuş. Arka bölüme geldiğimizde ise
yükseltilmiş omuz çizgisi, daralan arka cam dikkat çekerken, Cooper S’de ki
ortada toplanan egzozlar burada 2 yan tarafa konumlandırılmış. Ek olarak burada
standart Countryman’den daha farklı difizör ve daha büyük egzoz çıkışları göze
çarpıyor. Plakanın aşağıya konumlandırılmasıyla bagaj kapağının daha sade bir
hal alması sağlanmış. MINI Countryman JCW 4133 mm uzunluğa, 1996 mm genişliğe
ve 1549 mm yüksekliğe sahip. Bu değerler ile Cooper S Countryman’den 23 mm daha
uzun, 207 mm daha geniş, 12 mm daha alçak.
İç Mekân
Otomobilin içerisine geçtiğimizde MINI modellerinden alışık
olduğumuz bir iç mekân bizleri karşılıyor. Devir saatinin direksiyon arkasına,
hız göstergesinin de orta konsola yerleştirilmesi aynı. Aslında buradaki en
büyük fark orta konsoldaki gösterge panelinde yol bilgisayarı opsiyonunu tercih
ederseniz farklı bir hız göstergesine sahip oluyorsunuz. Orta konsola
konumlandırılmış kumanda sistemiyle kontrol edilebilen bu sistem oldukça
pratik. Ergonomi anlamında sıkıntısı bulunmayan MINI Countryman JCW direksiyon
üzerindeki kumandalar ile sürücüye destek oluyor. Sürüş pozisyonuna erişimde
herhangi bir sıkıntı yaşanmıyor. Bu konuda direksiyon ve koltuk ayarları en
büyük yardımcınız. Yine bir MINI klasiği cam açma kapama düğmelerinin orta
konsolda olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak modelde bu düğmeler kapı kollarına
taşınmış. Bu sayede gözünüzü yoldan ayırmadan dört camı da kontrol etmeniz
mümkün. Malzeme kalitesi ve işçilik üst seviyede. Ön konsol boyunca uzanan piyano
siyahı detaylar iç mekâna şıklık katmış. Özellikler virajlarda misafirlerine
destek veren koltuk yan destekleri ve içeride sağladığı hacim ile göz
dolduruyor. Küçük eşya gözü konusunda model size kapı kenarlarında ve vitesin
ön bölümünde alanlar sunmuş. Önde ve arkada sunulan alan ideal seviyede. Hatta
özellikle arka bölümdeki genişlik sizi bir MINI içerisinde olduğunuzu
unutturabilir. Bu geniş iç mekan açılır cam tavan ile ferah kılınmış. Bu geniş
ve ferah alanın yanı sıra otomobil size 340 litrelik bagaj hacmi de bulunuyor.
Motor
MINI Countryman JCW’nin kalbinde 1.6 litre motora yer
verilmiş. Twin-Scroll Turbo destekli bu motor 6100 d/d’de 218 bg güç ve 1750
ila 5750 d/d’de 270 Nm tork değeri üretiyor. Bu ünite 1505 kg ağırlığındaki
otomobile 7 saniyelik 0-100 Km/s hızlanma ve maksimum 223 Km/s hız değeri
sunuyor. 6 ileri otomatik şanzıman ile kombine edilen MINI Countryman JCW
fabrika verisi olarak 7.9 litrelik ortalama yakıt tüketim değerine sahip. 1.6
litrelik bu motor performans konusunda başarılı işler çıkarıyor. Performans
istediğiniz her anda size cevap veren bu motor sakin kullanımlarda ekonomik
olmaya çalışıyor. Ancak gelen müthiş motor sesi ve egzoz patlamaları sizi sakin
kullanımlardan çok performans odaklı sürüşlere itiyor. Sakin kullanımlarda 9.6
litrelik test yakıt tüketimi, performans odaklı kullanımlarda 11 litrenin
üzerine kadar çıkabiliyor.
Twin-Scroll (Çift kanatçıklı) Turbo nedir?
Aracın egzoz manifolduna bağlanan turbonun düşük
devirlerdeki cansızlığını ortadan kaldırmak için tasarlanmış çift kanatçıklı
turbolar temel olarak aynı prensipte çalışır. Fakat silindirlerden çıkan gazlar
tek bir noktada toplanmak yerine iki ayrı halde bölünerek turboya girer.
Birinci ve dördüncü silindirin manifolduyla ikinci ve üçüncü silindirin egzoz
manifoldu ayrıdır. Düşük devirlerde
motorun egzoz zamanında atılan gazlar, turbonun iki ağızlı girişinden açık
olandan girerek türbini çevirmeye başlar. Dar hacimli boğazdan giren havanın
hızı arttırılmış olur ve bu sayede türbinin akışa daha duyarlı olan kanadını
rahatlıkla çevirir. Yüksek devirlerde ise turbonun iki girişi de açılır ve hava
buradan geçerek türbinin iki kanatçığına da çarparak daha hızlı çevirir.
Dakikada 150.000 d/d’ya kadar çıkan hıza sahip türbin bir şaft aracılığıyla
kompresörü çevirir ve aracın emme manifolduna sıkıştırılmış hava yollanır. Bu
sayede küçük hacimli motorlardan yüksek güçler elde edilirken, yakıt tüketimi
anlamında da ekonomi sağlanır.
Konfor ve Yol Tutuşu
Test aracında spor süspansiyonlara yer verilmiş. Karakter
olarak sert olan süspansiyonlar ince yanaklı lastiklerinde etkisi ile yoldaki
irili ufaklı birçok çukuru hissetmenizi sağlıyor. Ses yalıtımı konusunda rüzgâr
ve yol sesini kabin içine yansıtan model yüksek hızlarda da motor sesini kabin
içine alıyor. Ancak bu durum eğlenceli vakit geçirirken pek de
takılabileceğiniz bir konu olmayacaktır. Otomobilin viraj performansına
baktığımızda spor süspansiyonlar, hisli direksiyon ve All4 özelliği en büyük
yardımcınız. Limitleri zorlanan otomobil ilk kayma eğilimi arkadan
gerçekleştiriyor. Ufak kontralar ile kontrol edilebilen bu kayma şiddetini
arttırırsa ESP sistemi anında devreye girerek bu sorunu ortadan kaldırıyor.
Spor otomobillerde görmek istediğimiz ESP’nin tamamen kapatılması özelliği MINI
Countryman JCW’de de sunulmuş.
Güvenlik
MINI Countryman, 2010 yılında girdiği EuroNcap çarpışma
testinden 5 yıldız ile ayrıldı.
Yorum-Alper GÜLER
Cooper modeli ile hatırladığımız MINI, Countryman ile
bambaşka karakter ve yapıya büründü. Ben ve pek çok kişi tarafından yadırganan
bu otomobil gerçek MINI Cooper karakterini yansıtmıyordu. Buna sebep olan
ayrıntılar ise yüksek yapı, yumuşak süspansiyonlar ve 4 kapılı tasarım… Eğer bu
ailelere yönelik yapıyı sportif bir oyuncu yapmak istiyorsanız John Cooper
Works paketi tam size göre. Tampon eklentileri kırmızı tavan, kaput ve
kapılarda kullanılan kırmızı şeritler otomobile bambaşka bir hava katmış. Jant
grubu ile öne çıkartılan sporcu ruh, arka difizör ve cam üstü kanat ile
desteklenmiş. Tasarım olarak zaten farklı olan otomobilin en merak edilen yanı
ise sürüş karakteri oluyor. Yüksek yapı ilk etapta sizi endişelendirebilir.
Ancak sert süspansiyon ve ince yanak lastikler ile karoser salınımı minimuma
indirilmiş. Bir de buna All4 sistemi dâhil olunca virajlar bu otomobil için
sorun olmaktan çıkıyor. Ancak burada bir noktanın altını çizmek isterim; All 4
sisteminin savrulan arka bölümü sonradan toplama hissi sizi biraz şaşırtabilir.
Sert süspansiyon ve ince yanak lastikler bu hissi minimize etmiş. All4 sistemin
çalışma karakterinden bahsetmek gerekirse; üretilen güç ön ve arka akslar
arasında yüzde 50 oranında paylaştırılıyor. Bu oran çekişin azaldığı durumlarda
yüzde 100’e kadar artış gösterebiliyor. Bu da size yol tutuş ve aksi durumlarda
destek sağlıyor. Peki ya motor… 6 ileri
otomatik şanzıman ile bu ünite son derece uyumlu çalışıyor. Vites manuel olarak
vites kolu üzerinden kontrol edilebildiği gibi direksiyon üzerindeki kulakçıklarla
da değiştirilebiliyor. Peki ya otomobili daha hisli bir yapıya getirebilir
misiniz? “Sport” modu ile evet. Bu modu seçtiğiniz andan itibaren MINI hemen
bir alt vitese geçerek devir yükseltiyor. Bunlara ek olarak direksiyon
sertleşiyor ve gaz tepkileri daha da hisli bir hal kazanıyor. Bu andan itibaren
218 bg güç her an sizinle oluyor. Yüksek devir çevirebilen bu motor çıkardığı
egzoz patlamalarıyla sizi performanslı kullanıma itiyor. Bu eğlenceye sahip
olmanın bedeli ise 3 haneli rakamlar ile belirlenmiş. Ancak benim için bagaj
önemli değil arka koltukları da ara sıra kullanırım derseniz size daha uygun
fiyatlı MINI John Cooper Works modelini öneriyorum.
Teknik Özellikler | ||
Motor: | 1.6 | |
Motor Hacmi: | 1598 cc | |
Silindir Adedi: | 4 | |
Maksimum Güç: | 218 hp 6100 d/d | |
Maksimum Tork: | 270 Nm 1750-5750 d/d | |
Performans | ||
0-100 km/s Hızlanma | 7 s | |
Maksimum Hız: | 223 km/s | |
Frenler | ||
Ön: | Hava Kanallı Disk | |
Arka: | Disk | |
Yakıt Türü | Benzin | |
Yakıt Tüketimi | ||
Şehir İçi: | 10,7 lt | |
Şehir Dışı: | 6,3 lt | |
Karma: | 7,9 lt | |
Test: | 9,6 lt | |
CO2 Emisyonu | 184gr/km | |
Boyutlar | ||
Uzunluk: | 4133 mm | |
Genişlik: | 1789 mm | |
Yükseklik: | 1549 mm | |
Dingil Mesafesi: | 2595 mm | |
Bagaj Hacmi: | 340-1170 lt | |
Yakıt Depo Kapasitesi: | 47 lt | |
Boş Ağırlık: | 1505 kg | |
Lastik Boyutu: | 225/45 R 18 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder