Haberler

12 Ekim 2013 Cumartesi

Test - MINI Countryman John Cooper Works - Büyük Boyutlu Sporcu

Düşük ağırlık merkezi, sert süspansiyonlar, sıra dışı tasarım ve Go-Kart sürüş özelliği. Bu başlıkları arka arkaya koyduğumuzda çoğumuzun aklına tek bir marka gelir, MINI… Bu haylaz çocuğu Cooper versiyonuyla sıkça hatırlarız. MINI mühendisleri bu haylaz çocuğu 4 kapılı ve daha yüksek yapılı bir hale getirerek Countryman ismini verdiler. Countryman, Cooper’ın sportif karakterinden uzak bir sürüş sergiliyordu. MINI mühendisleri Cooper’daki dinamik sürüş karakterini Countryman’a kazandırmak ve gerçek bir ralli deneyimini otomobil severlere tattırmak için John Cooper Works DNA’sını Countryman’e işlediler. John Cooper Works, 2000 yılında kurulan İngiliz bir şirket. 2008 yılında satın alınan şirket MINI için performans paketleri üretiyor. Bakalım bu 218 bg’lik canavar nasıl bir performans sergileyecek?

Tasarım

Tasarıma baktığımızda standart Countryman’den farklı olarak ön tampon altındaki eklenti göze çarpıyor. Sis farları yanındaki havalandırma kanalları ve ızgara grubu mat siyah olarak belirlenmiş. Ön ızgaradaki “John Cooper Works” logosu ve motor kapağı üzerindeki kırmızı şeritler paket kapsamında sunulan detaylar arasında. Yan bölüme geldiğimizde 18 inç büyüklüğündeki alaşım jantlar otomobilin sportif ruhunu ön plana çıkarmış. John Cooper Works modellerine özel olan Chili Red tavan rengi ve ayna kapakları otomobile farklı bir hava katmış. İsteğe bağlı olarak bu detayın renkleri 3 farklı seçenek ile değiştirilebiliyor. Motor kapağı üzerindeki kırmızı şeritlere yan bölümde de rastlamak mümkün. Marşpiyeldeki havalandırma kanalları da otomobilin sportif tasarımına katkıda bulunmuş. Arka bölüme geldiğimizde ise yükseltilmiş omuz çizgisi, daralan arka cam dikkat çekerken, Cooper S’de ki ortada toplanan egzozlar burada 2 yan tarafa konumlandırılmış. Ek olarak burada standart Countryman’den daha farklı difizör ve daha büyük egzoz çıkışları göze çarpıyor. Plakanın aşağıya konumlandırılmasıyla bagaj kapağının daha sade bir hal alması sağlanmış. MINI Countryman JCW 4133 mm uzunluğa, 1996 mm genişliğe ve 1549 mm yüksekliğe sahip. Bu değerler ile Cooper S Countryman’den 23 mm daha uzun, 207 mm daha geniş, 12 mm daha alçak. 


İç Mekân

Otomobilin içerisine geçtiğimizde MINI modellerinden alışık olduğumuz bir iç mekân bizleri karşılıyor. Devir saatinin direksiyon arkasına, hız göstergesinin de orta konsola yerleştirilmesi aynı. Aslında buradaki en büyük fark orta konsoldaki gösterge panelinde yol bilgisayarı opsiyonunu tercih ederseniz farklı bir hız göstergesine sahip oluyorsunuz. Orta konsola konumlandırılmış kumanda sistemiyle kontrol edilebilen bu sistem oldukça pratik. Ergonomi anlamında sıkıntısı bulunmayan MINI Countryman JCW direksiyon üzerindeki kumandalar ile sürücüye destek oluyor. Sürüş pozisyonuna erişimde herhangi bir sıkıntı yaşanmıyor. Bu konuda direksiyon ve koltuk ayarları en büyük yardımcınız. Yine bir MINI klasiği cam açma kapama düğmelerinin orta konsolda olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak modelde bu düğmeler kapı kollarına taşınmış. Bu sayede gözünüzü yoldan ayırmadan dört camı da kontrol etmeniz mümkün. Malzeme kalitesi ve işçilik üst seviyede. Ön konsol boyunca uzanan piyano siyahı detaylar iç mekâna şıklık katmış. Özellikler virajlarda misafirlerine destek veren koltuk yan destekleri ve içeride sağladığı hacim ile göz dolduruyor. Küçük eşya gözü konusunda model size kapı kenarlarında ve vitesin ön bölümünde alanlar sunmuş. Önde ve arkada sunulan alan ideal seviyede. Hatta özellikle arka bölümdeki genişlik sizi bir MINI içerisinde olduğunuzu unutturabilir. Bu geniş iç mekan açılır cam tavan ile ferah kılınmış. Bu geniş ve ferah alanın yanı sıra otomobil size 340 litrelik bagaj hacmi de bulunuyor.



Motor

MINI Countryman JCW’nin kalbinde 1.6 litre motora yer verilmiş. Twin-Scroll Turbo destekli bu motor 6100 d/d’de 218 bg güç ve 1750 ila 5750 d/d’de 270 Nm tork değeri üretiyor. Bu ünite 1505 kg ağırlığındaki otomobile 7 saniyelik 0-100 Km/s hızlanma ve maksimum 223 Km/s hız değeri sunuyor. 6 ileri otomatik şanzıman ile kombine edilen MINI Countryman JCW fabrika verisi olarak 7.9 litrelik ortalama yakıt tüketim değerine sahip. 1.6 litrelik bu motor performans konusunda başarılı işler çıkarıyor. Performans istediğiniz her anda size cevap veren bu motor sakin kullanımlarda ekonomik olmaya çalışıyor. Ancak gelen müthiş motor sesi ve egzoz patlamaları sizi sakin kullanımlardan çok performans odaklı sürüşlere itiyor. Sakin kullanımlarda 9.6 litrelik test yakıt tüketimi, performans odaklı kullanımlarda 11 litrenin üzerine kadar çıkabiliyor.


Twin-Scroll (Çift kanatçıklı) Turbo nedir?

Aracın egzoz manifolduna bağlanan turbonun düşük devirlerdeki cansızlığını ortadan kaldırmak için tasarlanmış çift kanatçıklı turbolar temel olarak aynı prensipte çalışır. Fakat silindirlerden çıkan gazlar tek bir noktada toplanmak yerine iki ayrı halde bölünerek turboya girer. Birinci ve dördüncü silindirin manifolduyla ikinci ve üçüncü silindirin egzoz manifoldu ayrıdır.  Düşük devirlerde motorun egzoz zamanında atılan gazlar, turbonun iki ağızlı girişinden açık olandan girerek türbini çevirmeye başlar. Dar hacimli boğazdan giren havanın hızı arttırılmış olur ve bu sayede türbinin akışa daha duyarlı olan kanadını rahatlıkla çevirir. Yüksek devirlerde ise turbonun iki girişi de açılır ve hava buradan geçerek türbinin iki kanatçığına da çarparak daha hızlı çevirir. Dakikada 150.000 d/d’ya kadar çıkan hıza sahip türbin bir şaft aracılığıyla kompresörü çevirir ve aracın emme manifolduna sıkıştırılmış hava yollanır. Bu sayede küçük hacimli motorlardan yüksek güçler elde edilirken, yakıt tüketimi anlamında da ekonomi sağlanır. 


Konfor ve Yol Tutuşu

Test aracında spor süspansiyonlara yer verilmiş. Karakter olarak sert olan süspansiyonlar ince yanaklı lastiklerinde etkisi ile yoldaki irili ufaklı birçok çukuru hissetmenizi sağlıyor. Ses yalıtımı konusunda rüzgâr ve yol sesini kabin içine yansıtan model yüksek hızlarda da motor sesini kabin içine alıyor. Ancak bu durum eğlenceli vakit geçirirken pek de takılabileceğiniz bir konu olmayacaktır. Otomobilin viraj performansına baktığımızda spor süspansiyonlar, hisli direksiyon ve All4 özelliği en büyük yardımcınız. Limitleri zorlanan otomobil ilk kayma eğilimi arkadan gerçekleştiriyor. Ufak kontralar ile kontrol edilebilen bu kayma şiddetini arttırırsa ESP sistemi anında devreye girerek bu sorunu ortadan kaldırıyor. Spor otomobillerde görmek istediğimiz ESP’nin tamamen kapatılması özelliği MINI Countryman JCW’de de sunulmuş.


Güvenlik

MINI Countryman, 2010 yılında girdiği EuroNcap çarpışma testinden 5 yıldız ile ayrıldı.



Yorum-Alper GÜLER

Cooper modeli ile hatırladığımız MINI, Countryman ile bambaşka karakter ve yapıya büründü. Ben ve pek çok kişi tarafından yadırganan bu otomobil gerçek MINI Cooper karakterini yansıtmıyordu. Buna sebep olan ayrıntılar ise yüksek yapı, yumuşak süspansiyonlar ve 4 kapılı tasarım… Eğer bu ailelere yönelik yapıyı sportif bir oyuncu yapmak istiyorsanız John Cooper Works paketi tam size göre. Tampon eklentileri kırmızı tavan, kaput ve kapılarda kullanılan kırmızı şeritler otomobile bambaşka bir hava katmış. Jant grubu ile öne çıkartılan sporcu ruh, arka difizör ve cam üstü kanat ile desteklenmiş. Tasarım olarak zaten farklı olan otomobilin en merak edilen yanı ise sürüş karakteri oluyor. Yüksek yapı ilk etapta sizi endişelendirebilir. Ancak sert süspansiyon ve ince yanak lastikler ile karoser salınımı minimuma indirilmiş. Bir de buna All4 sistemi dâhil olunca virajlar bu otomobil için sorun olmaktan çıkıyor. Ancak burada bir noktanın altını çizmek isterim; All 4 sisteminin savrulan arka bölümü sonradan toplama hissi sizi biraz şaşırtabilir. Sert süspansiyon ve ince yanak lastikler bu hissi minimize etmiş. All4 sistemin çalışma karakterinden bahsetmek gerekirse; üretilen güç ön ve arka akslar arasında yüzde 50 oranında paylaştırılıyor. Bu oran çekişin azaldığı durumlarda yüzde 100’e kadar artış gösterebiliyor. Bu da size yol tutuş ve aksi durumlarda destek sağlıyor.  Peki ya motor… 6 ileri otomatik şanzıman ile bu ünite son derece uyumlu çalışıyor. Vites manuel olarak vites kolu üzerinden kontrol edilebildiği gibi direksiyon üzerindeki kulakçıklarla da değiştirilebiliyor. Peki ya otomobili daha hisli bir yapıya getirebilir misiniz? “Sport” modu ile evet. Bu modu seçtiğiniz andan itibaren MINI hemen bir alt vitese geçerek devir yükseltiyor. Bunlara ek olarak direksiyon sertleşiyor ve gaz tepkileri daha da hisli bir hal kazanıyor. Bu andan itibaren 218 bg güç her an sizinle oluyor. Yüksek devir çevirebilen bu motor çıkardığı egzoz patlamalarıyla sizi performanslı kullanıma itiyor. Bu eğlenceye sahip olmanın bedeli ise 3 haneli rakamlar ile belirlenmiş. Ancak benim için bagaj önemli değil arka koltukları da ara sıra kullanırım derseniz size daha uygun fiyatlı MINI John Cooper Works modelini öneriyorum.
Teknik Özellikler
Motor:1.6 
Motor Hacmi:1598 cc 
Silindir Adedi:4 
Maksimum Güç:218 hp 6100 d/d 
Maksimum Tork: 270 Nm 1750-5750 d/d 
Performans  
 0-100 km/s Hızlanma7 s
 Maksimum Hız:223 km/s
   
Frenler  
 Ön:Hava Kanallı Disk
 Arka:Disk
   
Yakıt Türü Benzin
Yakıt Tüketimi  
 Şehir İçi:10,7 lt
 Şehir Dışı:6,3 lt
 Karma:7,9 lt
 Test:9,6 lt
 CO2 Emisyonu184gr/km
Boyutlar  
 Uzunluk:4133 mm
 Genişlik:1789 mm
 Yükseklik:1549 mm
 Dingil Mesafesi:2595 mm
 Bagaj Hacmi:340-1170 lt
 Yakıt Depo Kapasitesi:47 lt
 Boş Ağırlık:1505 kg
 Lastik Boyutu:225/45 R 18























































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder