Kontrol
odağı, kişinin yaşadığı olay veya olayların nedenlerini neye veya nelere
atfettiğine odaklanır. Genellikle içsel ve dışsal kontrol odağı olmak üzere iki
boyuttan oluşur. Dışsal kontrol odağı,
olayların nedenlerini dışsal etkenlere (örn., kader, diğerleri, şans ve
benzeri) atfetmeye karşılık gelirken; içsel kontrol odağı içsel etkenlere
(örn., bireyin kendi performansı) atfetmeye karşılık gelmektedir. Bu çalışmada, trafik ortamı için sürücü
merkezli geliştirilen kontrol odağı ve sürücü davranışları (örn., ihlal –
istemli kasti davranışlar- ; hata – istemsiz kasıt içermeyen davranışlar)
arasındaki ilişki incelenecektir. Bu amaçla, yılda en az 1000 kilometre yol
kateden 121 sürücüden (41 kadın ve 80 erkek) internet yoluyla veri
toplanmıştır. Katılımcılar, bu çalışmada kullanılan Sürücü Davranışları Anketi’ni
(Hatalar ve İhlaller), Çok BoyutluTrafik Kontrol Odağı Ölçeği’ni (Sürücünün
Kendisi, Diğer Sürücüler, Yol ve Çevre, ve Kader) ve Montag Sürücü Ölçeği’ni
(İçsel ve Dışsal) doldurmuşlardır.
Bulgular, Montag Sürücü Ölçeği’nin alt
boyutları ile Çok Boyutlu Trafik Kontrol Odağı Ölçeği’nin bazı alt boyutlarının
ilişkili olduğunu göstermiştir. Bu ilişkiler incelendiğinde; sadece dışsal
kontrol odağı ile kader boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Bu nedenle,
bu iki ölçeğin daha çok dışsal kontrol odağında örtüştüğü belirtilebilir. Ayrıca, Montag Sürücü Sürücü Dışsallığı alt ölçeğinde yüksek
puanlara sahip olma ile hem daha fazla hata yapma hem daha fazla ihlalde
bulunma arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Diğer yandan, Çok
Boyutlu Trafik Kontrol Odağı Ölçeği’nin sürücünün kendisi odaklı kontrol puanı yüksek olan kişilerin daha fazla
hata yaptıklarını beyan ettikleri bulunmuştur. Kader alt ölçeğinde yüksek puan
alan kişilerin ise daha fazla ihlal yaptıkları bulunmuştur. Kişiler kaza yapma
tarihçesine göre incelendiğinde ise herhangi bir kaza yapmış kişilerin Montag
Sürücü İçselliği Ölçeği’nde yüksek puan aldıkları bulunmuştur. Diğer bir deyişle,
kaza yapıp yapmamanın nedenini içsel (örn., kendi kişisel davranışlarına
atfedenler) etkenlere bağlayanlar daha fazla kaza yaptıklarını beyan
etmişlerdir. Benzer bir şekilde ve farklı bir açıdan, bu kişiler, Çok Boyutlu Trafik
Kontrol Odağı Ölçeği’nin Dışsal Kontrol Odağı alt ölçeğinde kaza yapmayanlardan
daha düşük puanlar almışlardır.
Ankete destek vermek için: http://www.surveey.com/SurveyStart.aspx?lang=1&surv=08ddb77a3a184bf7873ddbe41fb781bf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder