Büyük firmaların
%36’sı sürücü davranışlarının, araçların Toplam Kullanım Maliyeti üzerindeki
etkisini azaltmak için önlem aldı!
Filo sektörünün bugününe ve yarınına ışık tutacak CVO
Barometre 2013" araştırması sonuçları, Kurumsal Araç İzleme (Corporate
Vehicle Observatory (CVO) Türkiye sponsoru TEB Arval’in bu yıl dördüncüsünü gerçekleştirdiği
Kurumsal Filoların Geleceği Konferansı’nda açıklandı.
Tüm filo profesyonelleri için referans kaynağı olma
niteliğine sahip araştırma uluslararası çaptaki 16 ülkede yapılan analizlere
dayanıyor. 3.652’si Avrupa’da olmak üzere toplamda 5 bine yakın şirket
profesyonelinden görüş alınarak hazırlanan CVO Barometre 2013 araştırması,
Türkiye’deki filo sektörüne ışık tutuyor. Araştırmaya göre ölçeği fark
etmeksizin tüm şirketler araç filolarının genişlemesini bekliyor.
TEB Arval desteğiyle gerçekleştirilen ve otomotiv sektörünün
önemli bir alanı olan filo yönetimi konusundaki tek çalışma olan CVO
Barometre’nin 2013 sonuçları TEB Arval Genel Müdürü Luc Soriau ve Arval
Danışmanlık Bölüm Başkanı Denis Ferault’un ev sahipliğinde yapılan “Kurumsal
Filoların Geleceği Konferansı”nda açıklandı. Tüm filo profesyonelleri için referans
kaynağı olma niteliğine sahip araştırma
uluslararası çaptaki 16 ülkede yapılan analizlere dayanıyor.
Konferansın açılış konuşmasını yapan TEB Arval Genel Müdürü
Luc Soriau, “Yapılan araştırmada profesyonellerin, filodaki araç adetlerinin
büyümesine yönelik iyimser beklentileri, ülke büyümesi adına son derece
stratejik olan filo sektörü açısından olumlu bir gelişmedir. Filo sektörü için
referans kaynağı niteliğindeki bu çalışmaya destek vermekten büyük bir mutluluk
duyuyoruz” açıklamasını yaptı.
Toplam 16 ülkeden 5 bine yakın firmanın görüşlerinin yer
aldığı rapor, Türkiye’de filo araç
kiralama sektörünün de durumunu ortaya koyuyor. Araştırmada, 2014 yılında
Türkiye’de toplam araç sayısının 12,8 milyon adede, bunu içindeki filo
araçlarının sayısının ise 2,3 milyon adede yaklaşması öngörülüyor. 2015 yılında
ise toplam araç sayısının 13,6 milyon adede, filodaki araç sayısının ise 2,5
milyon adede yaklaşacağı tahmin ediliyor.
Küçük ve orta ölçekli işletmelerde filoların büyüme
beklentisi arttı
Araştırmaya Türkiye’den katılan küçük ve orta ölçekli
işletmelerin yüzde 61’inin filolarındaki araç sayısının önümüzdeki üç yıl
içerisinde artacağı beklentisi içinde olduğuna dikkat çeken Luc Soriau,
filolardaki araç sayısının artacağı yönündeki beklentinin bir yıl öncesine
oranla yüzde 24’lük bir artış gösterdiğinin altını çizdi.
Araç kullanım sürelerinde uzama beklentisi
Türkiye’de binek ve hafif ticari filo araçlarının kullanım
sürelerini uzatma yönünde bir beklenti yaşandığını söyleyen Soriau, “Bu
beklenti yalnızca Türkiye’de değil, Avrupa’da da yaşanıyor. Bu beklentinin
yıldan yıla artması, profesyonellerin bu konuda kendi şirketlerinde uygulama
açısından bilinçlendiğinin de bir göstergesi” dedi.
“Tablolar küçük ve orta ölçekli işletmelerde araç alımı
yaparken peşin satınalma ya da araç kredisi yöntemlerinin finansal yöntem
olarak benimsendiğini gösteriyor” diyen Soriau, 100’den fazla kişinin çalıştığı
şirketlerde ise operasyonel kiralama penetrasyonunun yüzde 27 oranında olduğunu
vurguladı. “Türk şirketleri genel itibariyle operasyonel kiralamayı ana
finansal yöntem olarak görüyor” diyen Soriau, penetrasyon oranının yine de
Avrupa ölçeğine kıyasla düşük kaldığının altını çizdi.
Türkiye’deki profesyoneller filo araçları üzerinde daha çok
kontrol sahibi olmak istiyor
Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’deki profesyoneller
operasyonel kiralama yöntemini tercih ederek filo bütçeleri üzerinde kontrol
sağlamayı amaçlıyorlar. Peşin satın alma yöntemini tercih eden profesyoneller
ise filo araçları üzerinde daha çok kontrol sahibi olmayı amaçlıyor. Aracı uzun
süre kullanma tercihi ile kira kontranının uzunluğu arasındaki fark peşin satın
alma yönteminin daha fazla tercih edilmesinin bir sebebi olarak görülüyor.
Kurumsal filo oranı toplam araç parkının yüzde 18’i
CVO Barometre 2013 sonuçlarına göre, 2012 yılı sonu
itibarıyla binek ve hafif ticari araç birlikte düşünüldüğünde Türkiye’de
yaklaşık 2,1 milyon şirket aracının olduğu tahmin ediliyor. Türkiye’de toplam
perakende araç sayısının 9,3 milyon olduğu tahmin edilirken, kurumsal filo
oranının toplam araç parkının yüzde 18’lik dilimini kapladığı görülüyor. Son 10
yıla ait veriler incelendiğinde Filo Kiralama sektörünün istikrarlı bir şekilde
büyüdüğü görülüyor. Bu durum gün geçtikçe şirketlerin araç konusunda dış kaynak
kullanımına daha sıcak bakmaya başladığını ortaya koyuyor.
• Tüm filo
profesyonelleri için referans kaynağı olma niteliğine sahip araştırma
uluslararası çaptaki 16 ülkede yapılan analizlere dayanıyor.
• Araştırma
için 3652’si Avrupa’da olmak üzere toplamda 5 bine yakın şirketle görüşme
gerçekleştirildi.
• Araştırmanın
hedef kitlesi, farklı sektörlerde faaliyet gösteren şirket aracı kullanan
firmalar
• Araştırma
dönemi: 2013’ün ilk çeyreği
“CVO Barometre 2013” Türkiye’ye yönelik kilit bulgular
• Filo
boyutunun büyümesine yönelik beklentiler açısından Türkiye’deki profesyoneller
son derece iyimser ancak araç kullanım sürelerinin uzatılması yönünde bir
eğilim de bulunuyor.
• Operasyonel
kiralama, çalışan sayısı 100’den fazla olan büyük şirketler için temel
finansman yöntemi olarak öne çıkıyor. Ancak penetrasyon oranı Avrupa ülkelerine
kıyasla düşük kalıyor.
• Avrupa
ülkelerine kıyasla çok az Türk şirketi, çalışanlarının kişisel kullanım amaçlı
olarak filo araçlarından yararlanmasına izin veriyor.
• Filo
yöneticileri artık sürücü davranışlarının araçların Toplam Kullanım Maliyeti
üzerindeki etkilerine karşı daha bilinçli yaklaşıyor ve bu etkileri azaltacak
önlemleri alıyor. Görüşülen profesyonellerin yüzde 10’undan daha azı söz konusu
davranışların böylesine bir etki sahibi olmadığını düşünüyor. Orta ölçekli
şirketlerdeki filo yöneticilerinin yüzde 20’si ve büyük şirketlerdeki filo
yöneticilerinin yüzde 36’sı hali hazırda bu etkiyi azaltacak önlemleri
yürürlüğe almış bulunuyor.
• Büyük
şirketlerin %14’ü kurum içerisinde bir çalışan Mobilite Planını yürürlüğe almış
bulunuyor.
• Büyük
şirketlerdeki filo yöneticilerinin beklentileri aracı doğrudan etkileyen
hizmetler (bakım onarım, lastik, asistans, vb.), yakıt yönetimi ve araç takip
sistemleri gibi ürün ve hizmetleri kapsıyor.
• Türkiye’deki
büyük şirketler araç takip sistemi yöntemini benimsiyor ancak araç
sürücülerinin coğrafi konum ya da sürücü davranışı gibi bilgileri paylaşan
araçların kullanımına karşı olduğu da görülüyor. Büyük şirketlerin yüzde 47’si
filo araçları için araç takip sistemi kullanıyor. 2011 yılına kıyasla 10
puanlık bir artış gösteren bu eğilim Avrupa ortalamasının da üzerinde
seyrediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder