Trafik kazalarının birçoğu sürüş destek sistemleri
ile engellenebilir
Bosch, geliştirip ürettiği
sürüş destek sistemleriyle “sıfır kaza” yolunda önemli adımlar atıyor
9 günlük bayram tatili boyunca toplamda 3 bin 319 kaza gerçekleşti
Geçtiğimiz bayram tatilinde resmi rakamlara göre meydana gelen trafik
kazalarında 131 kişi hayatını kaybederken 6 718 kişi yaralandı
Birleşmiş
Milletler, 2010 ila 2020 yılları arasında trafik kazalarında ölenlerin
sayısının dünya çapında 1,3 milyondan 1,9 milyona yükseleceğini tahmin ediyor
Yaşanan kazaların bir çoğu sürüş destek sistemleriyle engellenebiliyor.
Sürüş destek sistemleri ile sürücüleri önceden uyarabiliyor, hatta sürücü geç
kaldığında sistem harekete geçerek sürücü kaynaklı kazaların engellenmesi
hedefleniyor.
Geçtiğimiz Kurban Bayramı
süresince gerçekleşen trafik kazalarında can ve mal kaybı meydana gelirken ağır
bilanço resmi istatistiklere de yansıdı. Uzun bayram tatili boyunca, yurt
genelinde meydana gelen 3 bin 319 trafik kazasında 131 kişi hayatını kaybetti,
6 bin 738 kişi de yaralandı. Tatil güzergâhlarında gerçekleşen kazaların
sebepleri arasında, aşırı hız ve dikkatsizlik sonucu sürücülerin ‘direksiyon
hâkimiyetini kaybetmesi’ ve ‘araçlarla arkadan ve önden karşılıklı çarpışmalar
ilk sırada yer aldı. İstatistiklere göre kazaların %90’ı sürücü hatalarından
meydana geliyor. Bunlar çoğunlukla geçiş üstünlüğü, dönüş hataları, aşırı hız,
hatalı mesafe tahminleri vb. Hatalar, sürücülerin kritik durumlarda yanlış
kararlar verebilmesinin yanında monoton yol koşullarında sürücünün algı ve
dikkatinin düşmesinden kaynaklanıyor.
Günümüzde geldiğimiz
teknolojik düzey aslında oluşan kazaların birçoğunu engelleyecek seviyede. Dünyanın
önde gelen otomotiv yan sanayi kuruluşlarından biri olan Bosch, sürüş destek sistemlerini
geliştirmek için aktif şekilde çalışmalarına devam ediyor. Otomasyonu daha da
artırılan sürüş fonksiyonlarının her biri, ölümlü trafik kazalarının ortadan
kaldırılmasını hedefleyen “sıfır kaza”
vizyonuna giden yolda önemli kilometre taşı görevi görüyor. Bosch’un dünyanın
dört bir yanında yaklaşık 5.000 mühendisi bu sistemlerin geliştirilmesinde
görev alıyor. Gelecekte Euro NCAP en yüksek notu olan beş yıldızı, sadece sürüş
desteği fonksiyonlarına sahip araçlara verecek; 2014 yılından itibaren
araçların Otonom Acil Fren Sistemi (AEB) ve Şerit Değiştirme Uyarı Sistemi
(LDWS); 2016 yılından itibaren ise, elektronik yaya koruma sistemine sahip
olması gerekiyor.
Trafik kazaları Türkiye’de
her yıl artarak devam ediyor.
Emniyet Genel Müdürlüğü
Trafik Hizmetleri Başkanlığı’nın verilerine göre trafik kazalarında son 10
yılda %185’lik bir artış gerçekleşmiş durumda. Yine son 10 yılda gerçekleşen 8
milyon 801 bin 512 kazada 42 bin 721 kişi hayatını kaybederken 869 bin 761 kişi
yaralandı.
Dünyada da durum farklı değil
Birleşmiş Milletler, 2010
ila 2020 yılları arasında trafik kazalarında ölenlerin sayısının dünya çapında
neredeyse yüzde 50 artarak 1,3 milyondan 1,9 milyona yükseleceğini tahmin
ediyor. Her yıl 100.000’in üzerinde insan Hindistan yollarında hayatını
kaybediyor ve ne yazık ki bu trendin azalacağına dair herhangi bir işaret
görünmüyor. Amerika Birleşik Devletleri’nde, trafik kazalarında hayatını
kaybedenlerin sayısı 2000 yılında 42.000’den 2010 yılında 33.000’e indi. Aynı
şekilde, kaza analiz verileri ESP sürüş destek sisteminin ortaya çıkmasından bu
yana Avrupa yollarında ölümlü kaza oranının büyük ölçüde azaldığını gösteriyor. Avrupa’da,
trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin sayısı 2001
yılında 54.000’den 2010 yılında 30.500’e indi.
Bosch sürücü desteğinde dönüm noktaları – uzun bir
uzmanlık geleneği
1978: dünyanın ilk ticari olarak uygulanabilir
kilitlenme önleyici fren sistemi (ABS)
1980: dünyanın ilk elektronik hava yastığı kontrol
ünitesi
1984: motosikletler için kilitlenme önleyici fren
sistemi(ABS)
1989: Bosch “TravelPilot” – Avrupa’nın ilk
navigasyon sistemi
1993: ultrason sensörlü park destek sistemi
1995: dünyanın ilk elektronik stabilite programı
(ESP®)
2000: radar sensörlü adaptif hız sabitleyici (ACC)
2008: yarı otomatik ultrason sensörlü park destek
sistemi
2010: dünyanın ilk ultrason sensörlü kör nokta
tespit sistemi
2010: önleyici acil frenleme sistemi
2010: yol işareti tanıma
2010: şeritten ayrılma uyarı sistemleri
2013: elektromekanik fren güçlendiricisi
(iBooster)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder