Elektrikli otomobil
kavramında kendinden emin ve cesur adımlarla ilerleyen BMW Group, geçtiğimiz
günlerde resmen tanıttığı BMW i3 modelinin ardından, elektrikli spor otomobili
BMW i8’i de Frankfurt’ta resmen tanıttı!
Geçtiğimiz yıl İstanbul
Auto Show Fuarı’nda da konsept versiyonu sergilenen BMW i8’in seri üretim
versiyonunun tanıtılmasıyla BMW i markası gerçek anlamda Frankfurt’ta voltajı
yükseltti. BMW i8, dolu yakıt deposu ve tam olarak şarj edilmiş bataryasıyla 500
km’nin üzerinde menzile erişebilme özelliğiyle de daha yollara çıkmadan tüm
dikkatleri üzerine çekiyor.
Hem dış hem iç tasarımında çarpıcı tasarım özellikleriyle dikkat çeken BMW
i8’in dünya lansmanı, 2013 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda gerçekleştirildi. 1.5
litre silindir hacimli 231 HP’lik BMW TwinPower Turbo benzinli motoru ve 131
HP’lik elektrikli motora sahip olarak yollara çıkacak olan seri üretim BMW i8,
0-100 km/s hızlanmasını ise 4.5 saniyenin altında gerçekleştirecek. BMW i8,
aynı zamanda üç silindirli benzinli motorla güçlendirilen ilk seri üretim BMW
modeli olmasıyla da ön plana çıkıyor. Silindir hacmi başına
elde edilen 154 HP'lik motor gücü yüksek performanslı spor otomobil genlerini
ortaya koyarken, bu değer aynı zamanda BMW Group tarafından elde edilen en
yüksek değerlerden biri olmasıyla göze çarpıyor.
Ön tekerlekleri besleyen elektrikli motoru ve arka tekerlekleri besleyen
benzinli turbo motoru sayesinde toplam 362 HP güce ve 570 Nm’lik torkla
yollarda yerini alacak BMW i8, elektronik olarak sınırlandırıldığı için maksimum
250 km/s’lik son hıza erişebilecek. BMW i8'in modelinin yakıt tüketimi 100
kilometrede 2,5 litrenin altında olmasıyla dikkat çekerken, karbondioksit emisyonu
da kilometrede sadece 59 gram.
BMW’nin yeni nesil otomobil teknolojilerinin amiral gemisi olarak
tanımlanabilecek BMW i8, akıllı telefonlarda kullanılan kimyasal olarak
sertleştirilmiş camın ilk olarak kullanıldığı seri üretim otomobil unvanına da
şimdiden sahip oldu. Konvansiyonel camlara göre % 50’ye varan ağırlık tasarrufu
sağlayan 0.7 mm kalınlığındaki bu camlar, BMW i8’in akustik konforunu da
artıracak.
BMW i otomobilleri için özel olarak geliştirilen LifeDrive mimarisi,
gittikçe artan ağırlık dalgasını tersine çevirmek için ideal bir platform
oluştururken aynı zamanda BMW i'ye özgü farklı bir stil de yaratır. 4.689mm
uzunluğu, 1.942mm genişliği ve 1.293mm yüksekliği ile BMW i8 tipik bir spor
otomobilin oranlarına sahiptir. Uzun motor bölümü kapağı, dikkati çeken
aerodinamik özellikleri, uzatılmış tavan çizgisi, kısa çıkıntıları ve
2.800m'lik uzun aks aralığı dinamik kişiliğini vurgular. Karakteristik BMW i
biçiminin dili, bu sportif performansı ve verimliliği karizmatik 2+2 koltuklu
tasarımda birleştirmektedir.
Teknik Detaylar Hakkında:
Tasarım ve Gövde Yapısı
Bir araya getirilen alüminyum Drive modülü ve CFRP yolcu bölümüyle (Life
modülü) BMW i8, EfficientDynamics stratejisinin başlıca prensiplerinden biri
olan akıllı hafif tasarımın mükemmel örneklerinden birini oluşturur. Hafif,
yüksek teknoloji ürünü bir malzeme olan ve aynı zamanda olağanüstü bir dayanıklılık
performansına sahip CFRP'nin kullanımı, çeliğe göre yüzde 50, alüminyuma göre
de yüzde 30 oranında ağırlık tasarrufu sunarken, eşdeğer veya daha yüksek
dayanıklılığa sahiptir. Bu tasarruf, elektrik motoru ve yüksek gerilimli bataryaların
ağırlığının neden olduğu olumsuzluğu giderir ve BMW i8'e 1.490 kilogramdan daha
az bir yüksüz ağırlık sağlar. LifeDrive mimarisi aynı zamanda ağırlık dağılımı
açısından da avantajlar sunar. Batarya grubu otomobilin orta alt kısmına
yerleştirilmiştir ve böylelikle emniyeti artıran, alçak ve ortalanmış bir
ağırlık merkezi oluşturur. BMW i8, BMW Group'a ait markaların mevcut modellerin
hepsinden daha alçak bir ağırlık merkezine sahip olmasıyla tüm dikkatleri
üzerine çekiyor.
50:50 oranında ön/arka yük dağılımı sayesinde çevik bir yapıya sahip olan
BMW i8’in kompakt elektrik motoru şanzıman ve elektronik güç bileşenleri ile
birlikte elektrikle çalışan ön aksa yakın bir konuma yerleştirilmiştir. BMW
i8'in arka kısmında yer alan üst düzey turboşarjlı benzinli motora karşılık, bu
mükemmel ağırlık dağılımına etki eden son parçası olan lityum-iyon batarya ise
BMW i8’in merkezine, orta noktanın hemen önüne doğru yerleştirilir. Çarpışma
güvenliği açısından bu, alüminyum bir muhafaza içerisinde yer alan batarya için
ideal konumdur.
Benzinli ve Elektrikli Motorlar
Yeni üç silindirli motor tipik karakterini, BMW’nin sıralı altı silindirli
motorlardan almaktadır. Üç silindirin sahip olduğu BMW TwinPower Turbo
teknolojisi, yüksek performanslı bir turboşarj sistemi ve supaplar arasına
konumlandırılmış yüksek hassasiyetli direkt benzin enjeksiyonunun yanı sıra
kesintisiz değişken supap kaldırma kontrolü sayesinde verimliliği ve tepkiyi
artıran VALVETRONIC gaz kontrolünden oluşur. Altı silindirli motora benzer
şekilde, üç silindirli ünite birincil ve ikincil atalet kuvvetinden
bağımsızdır. Üç silindirli tasarımın tipik bir özelliği olan düşük çekişli tork
bir denge mili ile daha da azaltılmıştır ve otomatik şanzıman entegre edilen
çok aşamalı sönümleyici de düşük devirlerde kesintisiz ve hassas çalışmayı
mümkün kılar. BMW TwinPower Turbo teknolojisi ve düşük dahili sürtünme hem
yakıt tüketimini hem de tork karakteristiklerini artırır. Hızlanma tepkisi
anidir ve üç silindirli motor 320 Newton metrelik maksimum tork değerine hızla
ulaşır.
BMW i8'in ikinci güç kaynağı ise, BMW i için BMW Group tarafından özel
olarak geliştirilen ve üretilen hibrid senkronize elektrik motorudur. Elektrik
motoru maksimum 131 HP güç ve 250 Newton metre maksimum tork üretmektedir. BMW
eDrive teknolojisi, özel düzenlemeler ve tork üreten bileşenlerin boyutları
aracılığıyla sürekli olarak tahrik edilen senkronize motor prensibini rafine
hale getirir ve geliştirir. Bu da normalde relüktans motorlarda görülen kendi
kendine mıknatıslanma etkisine neden olur. Bu ek tahrik, yüksek devirde
uygulanan akımın bile dengede kaldığı bir elektromekanik alanın oluşturulmasını
mümkün kılar.
Hızlanma sırasında benzinli motora güç takviyesinde bulunmanın yanı sıra,
elektrik motoru otomobile tak başına da güç sağlayabilir. BMW i8 bu emisyonsuz,
neredeyse sessiz, tamamen elektrikli modda 35 kilometreye kadar maksimum sürüş
menziline sahiptir. Motor enerjisini otomobilin zemini altına, merkezi olarak yerleştirilmiş
lityum-iyon bataryadan alır. Yüksek gerilimli bataryanın modele özgü versiyonu
BMW Group tarafından geliştirilmiş ve üretilmiştir. Sıvı soğutma sistemine
sahiptir ve evlerde kullanılan geleneksel elektrik prizleri, BMW i Wallbox veya
genel kullanıma açık şarj istasyonları aracılığıyla yeniden şarj edilebilir.
Tam şarj işlemi evde kullanılan elektrik priziyle üç saatten az sürerken, BMW i
Wallbox sayesinde iki saatten az bir sürede gerçekleşir.
Güç Aktarım Organları
BMW i8'in arka tekerleklerine altı ileri otomatik şanzıman aracılığıyla
benzinli motor güç vermektedir Ön tekerlekler ise gücünü entegre iki aşamalı
otomatik şanzıman sayesinde elektrik motorundan alır. Böylece 362 HP ve 570
Newton metrelik maksimum güç ve tork dinamik olduğu kadar verimli bir dört
tekerlekten çekiş performansı sunmaktadır. BMW i8'in akıllı güç aktarımı
kontrol sistemi, iki güç kaynağının da mükemmel koordinasyonunu sağlar. İçten
yanmalı motor ve elektrik motoru arasındaki değişken güç paylaşımı, sürücünün
her zaman BMW i8'in sportif karakterinin farkında olmasını sağlarken, aynı
zamanda sistemin genel enerji verimliliğini de en üst düzeye çıkarır.
İki güç kaynağı arasındaki etkileşim vites değiştirme sırasında meydana
gelebilecek tüm güç akışı kesintilerini etkin bir biçimde absorbe ettiğinden,
doğrusal hızlanma yüksek hızlarda bile korunur. BMW i8, otomobil yalnızca
benzinli motorla kullanılırken erişilebilen ve korunabilen, elektronik
kontrollü 250km/s'lik azami hıza sahiptir. Değişen sürüş koşullarıyla paralel
olarak ön/arka arasında değişken biçimde dağıtılan güç, virajları heyecanlı
hale getirir. Viraja girişte güç dağılımı dönüş hassasiyetinin artırılması
amacıyla daha çok arka tekerleklere aktarılır. Virajdan çıkarken daha enerjik
bir biçimde hızlanmak için direksiyon açısı yeniden küçülür küçülmez güç
aktarımı kontrol birimi varsayılan dağılım oranına geri döner. BMW i8 aynı
zamanda sürüş deneyimini sürücünün kişisel tercihlerine göre uyarlamak amacıyla
otomobilin tahrik ve süspansiyon ayarları üzerinde değişiklik yapılabilmesi
için sürücüye benzersiz bir çeşitlilik sunar.
Yakıt Ekonomisi ve Menzil
BMW i8’in orta konsolunda yer alan “Sürüş Deneyimi Kontrolü” düğmesi iki
ayar seçeneği sunar. İlk çalıştırmada, tüm konfor fonksiyonlarına kısıtlama
olmadan erişim sağlayan, sportif performans ve yakıt verimliliği arasında bir
denge sunan COMFORT modu etkinleştirilir. Alternatif olarak bir düğmeye
basılarak, BMW i8'de de diğer modellerde olduğu gibi verimli/optimize bir sürüş
stilini destekleyen ECO PRO modu devreye alınabilir. Güç aktarımı kontrol
birimi, maksimum yakıt ekonomisi açısından benzinli motor ve elektrikli motor
arasındaki iletişimi koordine eder. Akıllı enerji yönetim sistemi, yüksek
devirde, sürüş ve otomobil durumuna paralel olarak, fren enerjisinin geri kazanılıp
kazanılmayacağına veya güç aktarım elemanları devre dışı olacak şekilde boş
viteste ilerlenip ilerlenmeyeceğine otomatik olarak karar verir.
ECO PRO Modu aynı zamanda klima, koltuk ısıtma ve ısıtmalı aynalar gibi
konfor fonksiyonlarının en düşük güç tüketim seviyesinde ancak emniyetten
herhangi bir şekilde ödün vermeden çalıştırılmasını mümkün kılar. BMW i8'in dolu
bir yakıt deposu ve tam olarak şarj edilmiş bataryayle kat edebileceği maksimum
mesafe COMFORT modunda 500 kilometrenin üzerindedir. ECO PRO modunda bu yüzde
20 oranında artırılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder