Değerli okurlarımız, geçen seneden başlayarak bugüne kadar “WOW
Garage” konsepti altında sizlerle buluşmamı sağlayan Sayın Özgür ÖZMAVİ’ye ve
otomobil testlerinde yardımlarını esirgemeyen can dostum Sayın Tahsin SAĞLAM’a
teşekkürü borç bildiğimi belirtmek istiyorum. Yazan: Murat GÖK
Bazı otomobillerin tasarımları hakkında çok da söz söylemeye
gerek yoktur. Sahip oldukları çizgiler
ve teknolojilerle üretilme amaçlarını çok iyi yansıtabilirler. Ben bu tarz
otomobilleri “ruh sahibi otomobiller” olarak adlandırıyorum. BMW Z4 de bu
tanıma son damlasına kadar uyan bir otomobil. İlk bakışta dikkati çeken yatay
olarak uzatılmış karakteristik BMW ızgarası ve oldukça uzun motor kaputu oluyor. Aracımız hard-top olarak tabir edilen
2 parçalı açılabilir sert bir tavana sahip. 40 km/h hıza kadar hareket
halindeyken bile açılıp kapanabilen elektrikli tavan sistemi bunun için sadece
20 saniye süreye ihtiyaç duyuyor. Üstü
kapalıyken çok şık ve Dodge Viper’ı andırıyor fakat asıl güzelliğini üstü
açıkken yansıtarak tüm dikkatleri
üzerine toplamayı başarıyor. LED teknolojili gündüz farları ve arka farlarsa yeni
nesil bir BMW olduğuna vurgu yapıyor. Ayrıca opsiyonel olarak eklenmiş 18 inç
çapındaki 5 kollu alüminyum alaşım jantlar aracı oldukça dinamik gösteriyor.
İç mekan tasarımı üzerinde epey kafa yorulduğu aşikar. Son derece kaliteli parçalar titiz bir işçilikle
bir araya getirilmiş. Yine opsiyonel olarak eklenmiş “Design Pure Traction”
paketi; deri/alcantara kombinasyonlu spor koltuklar, turuncu alcantara kapı içi
kaplamaları, turuncu dikişli deri torpido-kapı tutamakları kaplaması ve dokulu
alüminyum ön panel kaplamasını içeriyor. Bu paketten ayrı olarak; koltuk
ısıtma, elektrikli ortopedik bel desteği, çift bölgeli tam otomatik klima,
tiptronik vites kontrollü deri “M” spor direksiyon simidi ve Servotronic
direksiyon kutusu opsiyon listesinden eklenmiş durumda. Standart donanım olarak
gelen 6 hoparlörlü müzik sistemi yeterli performansa sahip fakat opsiyon
listesindeki “HiFi Profesyonel” müzik sisteminin bu araca daha çok yakışacağını
düşünüyorum. Test konuğumuzun bagaj hacmi
tavan kapalıyken 310lt, tavan açıldığında ise 180 lt’ye düşüyor. Z4’te standart araçlardan farklı olarak
iklimlendirme sisteminin diz bölgelerine hava üfleyen kanalları bulunuyor.
Tavan açıkken camları kaldırırsanız iç mekana en ufak bir rüzgar da gelmiyor.
Bu başarılı aerodinamik yapı, diz ısıtma ve koltuk ısıtma birleşince size de
kış aylarında üstü açık spor otomobil kullanmanın keyfini çıkarmak kalıyor.
Motor kaputunun altında bulunan boyuna yerleştirilmiş 4
silindirli 2.0 litre hacmindeki Twin Power Turbo (Çift kanallı tek turbo)
benzinli ünite 5000 devir/dk’da 184 beygir güç ve 1250-4500 devir/dk gibi çok
geniş bir bant aralığında 270 Nm tork üretebiliyor. Motorun hareketi ZF üretimi 8 ileri otomatik spor şanzımanla
arka tekerleklere iletiliyor. 1420 kg ağırlığındaki aracımız 6.9 saniyede 0’dan
100 km hıza ulaşabiliyor. Fakat tork konvertörlü klasik yapıda bir şanzımana
sahip olduğu için motorun gücünü tam olarak hissedemiyorsunuz. Güç bir miktar törpülenerek yola aktarılıyor
ve vites geçişleri her ne kadar hızlandırılmış olsa da asla çift debriyajlı
otomatik şanzımanlar kadar hızlı olamıyor. Hal böyle olunca da gaz pedalına
dokunduğunuzda anında karşılığını alamayabiliyorsunuz. Ama buna çare var;
opsiyon listesinde 7 ileri oranlı çift debriyajlı otomatik bir şanzıman mevcut
ve kesinlikle Z4 almak isteyenler bu şanzımanı tercih etmeliler. Fabrika
verilerine göre aracımızın son hızı 232 km. Ayrıca ölçümlerime göre aracımızın
yakıt tüketim değerleri 100 km’de
ortalama; şehir içi 10,1 lt - şehir dışı 5.7 lt. - karma 8,2 lt. Bu güce ve
ağırlığa göre son derece makul değerler diye düşünüyorum.
BMW mühendislerinin bir çok BMW modeli gibi Z4’ü de muhteşem
bir ağırlık dağılımına sahip olarak tasarlamalarından dolayı bu otomobille
viraj almak tam bir eğlence. Tutunma dinamikleri çok yüksek. Son derece hassas
çalışan direkt direksiyon kutusu ve ortanın üzerinde sertliğe sahip
süspansiyonlar en büyük yardımcınız. Ayrıca şasi son derece rijit bir yapıda. Arkadan
itişli güçlü otomobillerde görülen klasik arka bölümün patinaja düşerek
kayması olayı ESP sisteminin hızlı
müdahaleleriyle önleniyor. Ama yeterli tecrübe ve cesarete sahipseniz “Sport
Plus” moda alıp sınırlı çekiş kontrolünü aktive edebiliyorsunuz. Sistem arka
kısmı kısa bir süre kaydırmanıza izin veriyor ve böylece Z4 çok daha keyifli
bir otomobil haline geliyor.
Aracımızın kabini bu tip araçlar için oldukça başarılı bir ses
yalıtımına sahip. Sadece 120-130 km/s hızdan itibaren rahatsız etmeyecek derecede
bir rüzgar sesi duyuyorsunuz.
Aracın fren sistemi de kolay dozlanan bir karakteristiğe
sahip ve güven veriyor.
Karne
BMW mühendisleri ve tasarımcıları Yeni Nesil Z4 ile son
derece başarılı bir işe imza atmışlar. Aracın BMW markasına özgü bir takım eksiklikleri
var fakat başarılı olan yönler o kadar ağır basıyor ki kendini
affettirebiliyor. Tasarımıyla, teknolojileriyle, tarzıyla ve başarılı yol
tutuşuyla tam bir eğlence otomobili olmuş diyebilirim. BMW Z4 2.0i S-Drive’ın baz donanım fiyatı 70.000 Euro. Test aracımız
ise 15.300 Euro’luk opsiyonel donanım içerdiği için 85.300 Euro’luk bir fiyat
etiketine sahip. 2 kişilik bir otomobil için fiyatı biraz yüksek gelebilir
fakat rakipleri de benzer fiyat etiketlerine sahip. Bana göre hiçbir rakibi hem
iç tasarımda hem de dış tasarımda Z4’ün zerafetine sahip değil.
Güvenli ve keyifli sürüşler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder