Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nın geçtiğimiz yıl yürürlüğe soktuğu yönetmelik ile yolcu ve yük
taşıyan araçlara, 01 Aralık – 01 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanma zorunluluğu
getirildi. Bu yıl denetimlerin daha arttırılacağı yönetmelik ile kış aylarında
meydana gelen trafik kazalarında ciddi azalma söz konusu. Pirelli Ticaret
Direktörü Aşkın Bedük, kış lastiklerinin can ve yol güvenliği açısından büyük
önem taşıdığını ve bu yönetmelik ile birlikte kar yağışlarının trafik için
kabus olmaktan çıkacağını ve trafik kazaların ciddi oranda azalacağını
belirtti.
TÜİK’in
açıklamalarına göre her yıl karlı ve buzlu zeminde yaklaşık 16.000 trafik kazası
meydana gelmektedir. Trafik kazalarının +7 derecenin altındaki hava
koşullarında özellikle karlı ve buzlu zeminde meydana gelmesi, yaya ve yol güvenliği
açısından kış lastiğini ön plana çıkarmaktadır.
+7
derecenin altındaki hava koşullarında kış lastiği kullanımı yol ve can güvenliği
açısından büyük önem taşımaktadır. Kış lastikleri, fren ve yol tutuş performanslarında
yaz lastiklerinden farklı içeriklere sahip oldukları için kış aylarında en iyi
performansı sunuyorlar. Karlı ve buzlu zeminde yol tutuş ve fren mesafesi gibi
performanslarını tam olarak sergileyemeyen lastikler istenmeyen sonuçlara yol
açabilmektedir. Aracınızın marka ve modeli ve güvenlik donanımı en üst seviyede
olsa bile +7 derecenin altındaki hava koşulları ile karlı ve buzlu zeminde kış
lastiklerinin olmaması, güvenliğiniz
açısından ciddi sorunlara yol açabilmektedir.
Yapılan testlerde de ortaya konmuştur ki kış lastikleri 90 km hızla
giderken yaz lastiklerine göre 5 metre daha kısa fren mesafesi sağlıyor. Kış lastikleri ayrıca yaz lastiklerine göre ıslak
zeminde %10 karlı zeminde de %20 oranında daha kısa fren mesafesi
sağlamaktadır.
Büyüyen
kış lastiği pazarı
Türkiye
lastik pazarı yenileme pazarı olarak yaklaşık 14 milyon adetlik bir pazardan
oluşuyor. Bunun yaklaşık 3,5 milyon adedini yani %30’unu kış lastikleri
oluşturuyor. Yeni yönetmelikle birlikte artan kış lastikleri bilinci doğrultusunda
kış lastik pazarı oransal olarak %15’den %30’a çıktı. 2013 sonunda ise kış
lastiklerinin 4- 4,5 milyon adetlere çıkacağını öngörülmektedir.
Türk Pirelli Ticaret Direktörü Aşkın
Bedük kış mevsiminin yaklaşması ile birlikte sürücüleri kış aylarında kış
lastiği kullanımı hakkında uyararak: “Pirelli
olarak, 2012 yılında yürürlüğe giren 1 Aralık-1 Nisan tarihleri arasında yolcu
ve yük taşıyan ticari araçlarda kış lastiği kullanımı zorunluluğu yönetmeliğini
can ve yol güvenliği açısından destekliyoruz. ” dedi ve “Kış lastikleri gerek kauçuk yapısıyla gerek lastik
sırt deseni ile kış aylarında ve özellikle karlı buzlu zeminlerde en iyi yol
tutuş ve performans için bir seçim değil zorunluluktur. Kış lastiklerinin ticari
araçlarda zorunlu olması ile birlikte kış aylarında hafızalarımıza kazınan kapanan
yol ve yoğun trafik sahneleri azalacaktır. Medya ve uzman kişilerin de
bilinçlendirme çalışmaları ile kış lastiği bilinci artış göstermektedir ancak
hala karlı havalarda yol kenarlarında kara saplanan araç görüntülerinden
kurtulabilmiş değiliz. Bunların artık
hiç yaşanmaması için Avrupa’da olduğu gibi ülkemizde de kış lastiği
zorunluluğunun genişletilmesi gerekmektedir” dedi.
Kış
lastikleri yönetmeliğini sosyal sorumluluk açısından da desteklediklerinin
altını çizen Aşkın Bedük, “Tüketicilerimizin
kış lastiklerini ek bir maliyet olarak görmemesi gerektiğinin altını çizmek
isteriz. Kış lastikleri parası erken ödenen bir yatırım gibi de düşünülebilir.
Kullanılamayan lastikler tüm yetkili satıcılarımızın sağladığı depolama hizmeti
ile korunmaktadır. Yaz ve kış lastiği olarak 2 set lastik aldığınız takdirde
soğuk havalarda kış lastiği, sıcak havalarda yaz lastiği kullanarak hem
güvenliğinizi sağlamış hem de lastik ömrünü artırmış olursunuz. Bu nedenle kış
lastiklerini ektra bir maliyet değil güvenlik için yapılmış bir yatırım olarak
da görebiliriz. “ şeklinde de görüşlerini dile getirdi.
Unutulmaması
gereken bir diğer konu da kış lastiklerinin sağladıkları güvenlik avantajından
yararlanmak için diş derinliklerinin düzenli olarak kontrol edilmesi ve diş
derinliklerinin 4 mm’nin altında olmaması gerektiği. Ayrıca, aracın dört
lastiğinin de kış lastiği olarak değiştirilmesini tavsiye edilmektedir. Eğer farklı
tip lastikler kullanılırsa örneğin 2 yaz ve 2 kış lastiği kullanımında patinaj,
aracın dengesinin bozulması ve yoldan çıkma gibi durumların oluşma tehlikesi
çok yüksektir ve bu nedenle güvenliği tehlikeye atan sonuçlara neden olabilir.
Pirelli
ise yetkili satıcıları vasıtasıyla sağladığı depolama hizmeti, yola devam ve
tyrelife lastik sigortası programlarıyla ile tüketicilerine kış lastikleri
konusunda destek olmaya devam etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder